Les carnacions de Sant Josep i Jesús Infant presenten un estrat de brutícia
molt adherida i dura de la qual es desconeix la composició. Aquesta capa no
deixa apreciar els colors ni la dimensió estètica de l’obra, per això decidim
eliminar-la.
En els
daurats hi ha un vernís vermellós aplicat de manera molt poc homogènia. Aquest
vernís és mat i oculta la lluentor natural del daurat. Com que es tracta d’un element
posterior a l’original i altera la lectura de l’obra hem decidir retirar-lo.
Abans de
començar la neteja els restauradors fem el nomenat “Test de Cremonesi”, consistent en l’ús de tres dissolvents (ligroina,
acetona i etanol) en 24 combinacions, i útil per dissoldre vernissos resinosos. Les
mescles van de la més “lleugera” a la més “forta”.
Si aquest
test no funciona vol dir que no ens trobem davant un vernís i es fan altres proves amb sistemes aquosos i emulsions (potenciats amb tensioactius, àcids o
bases lleugers, etc).
El test ha
funcionat en el daurat i les emulsions en les carnacions.
Tots
aquests líquids usats en la neteja els “gelifiquem”, es a dir, els mesclem amb
un producte que els fa tornar espessos, com gels, i els apliquem damunt un
paper japonès. D’aquesta manera controlem millor l’acció del dissolvent sobre l’objecte
i gràcies al paper resulta més fàcil retirar qualsevol resta, que esbandim amb
cura, de lo contrari podria continuar la seva acció de neteja fent malbé la peça.
Mesurem el ph
de tots el productes, que ha de situar-se entre 3 i 9 (en una escala de 14), de lo contrari podria resultar perillós per l’obra.
Neteja de la capa pictòrica. |
Neteja de la capa pictòrica; mig rostre del Sant Josep està net. |
Test de Cremonesi; es veu com el test es fa més efectiu a partir de la mescla nº13. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada